Waarom is er zo plotseling toch een fusie, terwijl eerder werd gezegd dat dit niet aan
de orde was?
Voor de meivakantie was er nog geen sprake van een fusie omdat we uitgingen van een sluiting van de St. Antoniusschool (de sluitingsprocedure was ook in werking getreden). We gingen ervan uit dat met de sluiting van de St. Antoniusschool gelden met de kinderen meekwamen van ASKO. De donderdag voor de meivakantie tijdens het bestuurlijke overleg werd bekend gemaakt dat er geen gelden met de kinderen meekwamen vanuit ASKO – er werd aangestuurd op een fusie.

Als gevolg daarvan werd er gekozen voor een fusie, omdat met een fusie voor 2 kalenderjaren fusiegelden beschikbaar gesteld worden.

Ook zou met de fusie het pand van de St. Antonius naar OOadA (en de Witte Olifant) overgaan. Verder zal er geen personeel van de St. Antoniusschool overgaan naar de Witte Olifant.
De besturen hebben afgesproken om van de fusie een succes te maken binnen de grenzen van het korte tijdsbestek.
Met de fusie staan we voor een sterke buurtschool waar goed onderwijs geboden wordt en waarbij de identiteit en het onderwijsconcept van de Witte Olifant behouden blijft.
Met de fusie komen er leerlingen van de buurtschool naar De Witte Olifant. Voor twee kalenderjaren hebben we extra gelden om de alle leerlingen goed onderwijs te bieden en De Witte Olifant kan doorgroeien naar een buurtschool met twee locaties.

 

Waarom is er zo weinig tijd om alles goed te regelen?
De sluiting van de St. Antoniusschool werd pas half maart bekend gemaakt. Vlak voor de meivakantie werd duidelijk wat de koers ging worden en hoe het financieel konden gaan regelen. Pas in de tweede week van mei (na de meivakantie) zijn er twee sporen opgestart:
het formele fusietraject en de praktische uitwerking op locatieniveau. We doen er uiteraard alles aan om de overgang zorgvuldig te begeleiden.

 

Waarom komt deze enquête/ouderraadpleging pas zo laat?
We hadden deze raadpleging graag eerder gedaan. Gezien het voornemen tot fuseren pas na de meivakantie is uitgesproken kon dit niet eerder. Toch vinden we het belangrijk om ook nu nog input op te halen en deze serieus te nemen in de verdere uitwerking. Dit is ook verplicht bij het fuseren van twee scholen.

 

In hoeverre is de mening van ouders nog van invloed op het besluit?
Hoewel het voornemen om te fuseren is uitgesproken door de bestuurders, wordt het formele besluit eind juni genomen. Hierdoor is er nog ruimte om samen met ouders invulling te geven aan de manier waarop dit gebeurt.

 

Hoe wordt er met kinderen over de fusie gecommuniceerd – door school of ouders?
De school neemt hierin het voortouw, in samenwerking met MR en ouders. In de groepen wordt er met de leerlingen gesproken over hun nieuwe leerlingen. Ook zal dit met de kinderraad besproken worden en samen nagedacht worden hoe we de kinderen een warm welkom kunnen geven. Daarnaast worden er meerdere kennismakingsmomenten georganiseerd om iedereen een goede start te garanderen na de zomervakantie.

 

Wat is de langetermijnvisie voor de school na de fusie?
Een sterke, stabiele buurtschool met een herkenbaar profiel en voldoende leerlingen om kwalitatief goed onderwijs in de wijk te blijven bieden.

 

Hoe draagt de fusie bij aan een sterke, stabiele school in de wijk?
Door de fusie krijgt De Witte Olifant een tweede locatie erbij en zullen er voor twee kalenderjaren fusiegelden beschikbaar gesteld worden die aangewend worden om goed onderwijs te borgen voor alle leerlingen op onze school.

 

Wat wordt gedaan om een veilige en positieve groepsdynamiek te behouden?
Ongeacht of er nieuwe leerlingen waren gekomen, is in het jaarplan van 25-26 is opgenomen dat we tijdens de opstartweek met het team de schoolregels en het gedragsprotocol gaan vaststellen. Hiermee geven we duidelijke kaders aan wat wij als gewenst leergedrag zien op onze school en ook welke stappen we nemen hoe we omgaan met herhaaldelijk ongewenst leergedrag.

We streven naar een positief leerklimaat waarin kinderen zich veilig voelen en gehoord. We zullen dit protocol met de ouders delen en op de website plaatsen. Daarnaast wordt het pestprotocol herzien en tijdens de opstartweek met het team besproken. Daarnaast zijn onze Gouden Weken het belangrijkste instrument waarin de leerkrachten vanaf de start van het schooljaar tot ongeveer de herfstvakantie soms met uitloop tot de kerstvakantie samen met de leerlingen werken aan een prettig leerklimaat.
We zorgen voor een zorgvuldige groepsindeling, extra begeleiding waar nodig en gezamenlijke kennismakingsactiviteiten.

 

Hoe worden kinderen begeleid in het kennismakingsproces?
Naast een reeds gepland kennismakingsmoment op 4 juli plannen we meerdere kennismakingsmomenten vóór de zomervakantie, zowel voor kinderen als ouders. Nieuwe leerlingen maken hierin kennis met hun klas en de nieuwe leerkracht.

 

Hoe wordt omgegaan met verschillen in schoolcultuur?
We blijven trouw aan de cultuur van De Witte Olifant. Nieuwe ouders en kinderen worden actief meegenomen in onze waarden en werkwijze.

 

Blijft het cultuurprofiel van De Witte Olifant behouden?
Ja, het cultuurprofiel (muziek, dans, etc.) blijft een belangrijk onderdeel van ons onderwijs.

 

Hoe zorgen we voor een goede overdracht van de leerlingen?
We kijken kritisch naar wat werkt en wat niet. Onze intern begeleiders hebben leerlingoverdrachten met de intern begeleiders van de St. Antoniusschool. Ook zullen de leerkrachten van beide teams elkaar op woensdag 18 juni ontmoeten om een zorgvuldige leerling overdracht te realiseren.

 

Worden de klassen groter of kleiner door de fusie?
Of er wel of geen fusie had plaatsgevonden, de groepen worden groter. We streven naar een klassengrootte van ongeveer 26 tot 28 leerlingen per groep. Dit zijn normale groepsgroottes die horen bij een gezonde organisatie en waarin we ambities en mogelijkheden kunnen realiseren voor onze kinderen. Beneden deze groepsgroottes wordt er “verlies” geleden en zullen we moeten bezuinigen. Mochten er onverhoopt grotere groepen gevormd moeten worden dan zetten we in op ondersteuning voor deze groepen.

 

Blijft er ruimte voor spelen en ontdekken, vooral in de onderbouw?
Ja, spelend leren blijft een kernwaarde, ook bij groei van de school. We hopen u hier binnenkort uitgebreider over te kunnen informeren.

 

Komt er een extra groep?
Wij hebben nu 12 groepen. Zonder de instroom van de St. Antonius leerlingen zouden we in het nieuwe schooljaar naar 11 groepen gaan. We krimpen als school en hadden daardoor een bezuinigingsopdracht van het bestuur meegekregen voor het schooljaar 2025-2026. Die bezuiniging is door de fusie voor het komende schooljaar niet aan de orde. Met de instroom van de nieuwe leerlingen kunnen we komend schooljaar 13 groepen realiseren.

 

Komen er extra medewerkers bij?
We zijn nu aan het werven voor de twee extra onderwijsgroepen. We anticiperen op het vertrek van meester Marvin die in de nabije toekomst zal verhuizen en ons daarmee gaat verlaten. Er komt ook extra ondersteuning binnen de school, waarvoor momenteel geworven wordt.


Gaan de leerkrachten van de St. Antonius mee?
Zoals het er nu naar uitziet komen er geen leerkrachten mee.

 

Hoe worden de gebouwen gebruikt?
We gaan de huidige locaties van De Witte Olifant en de St. Antonius beiden gebruiken voor het huisvesten van onze leerlingen. We onderzoeken verschillende scenario’s en komen daar zo snel mogelijk bij u op terug. Uitgangspunt is rust en duidelijkheid.


Wat gebeurt er met de voorschool en BSO “De Antoontjes”?
De voorschool en BSO blijven vooralsnog bestaan in hun huidige vorm. De schoolleiding is in gesprek met de gemeente en opvangpartners om continuïteit te borgen.

 

Waar kan ik terecht met vragen of zorgen?
U kunt terecht bij de directeur, bij teamleden of via het contactformulier op de website. Op 23 juni is er een ouderavond waarin alle concrete informatie gedeeld zal worden. Tot die tijd zullen we regelmatig updates geven via Parro en de nieuwsbrief.